Chanel Saton Optiek

Chanel

Gabrielle Bonheur Chanel werd geboren op 19 augustus 1883 en is de oprichtster van het modehuis Chanel. Gabrielle is beter bekend onder haar bijnaam Coco.
Zij was één van de invloedrijkste ontwerpsters van haar tijd. Ze wordt dan ook gezien als een pionier van de mode.

Coco staat bekend om haar elegante stijl, die ze ook heeft doorgevoerd in haar merk. Een bekende uitspraak van Coco is dan ook: 'A girl should be two things: classy and fabulous.''

Coco's drijfveer

Een week na de dood van Gabrielle's moeder in 1895, wordt ze op 12-jarige leeftijd naar een weeshuis gebracht. Ze is eenzaam en kan zich niet aanpassen aan de strenge regels van het weeshuis. Wanneer Coco 18 jaar oud is wordt ze naar een strenge school gestuurd, waar ze het twee jaar volhoudt. Hierna besluit Gabrielle te gaan zingen en dansen met haar tante. Ze verandert haar naam in Coco, naar het refrein uit één van hun nummers. Helaas voor Coco viel haar stem niet op en is een zangcarrière dus uitgebleven.
Op 25-jarige leeftijd, Coco ontwerpt dan al veel hoeden, leert ze de welgestelde Etienne Balsan kennen. Etienne wordt haar minnaar en stelt zijn huis ter beschikking, zodat Coco een winkel voor haar hoeden kan openen.

Chanel Saton Optiek
Chanel Saton Optiek

Chanel Modes

In 1910 investeert haar nieuwe liefde, Arthur Capel, in een winkel. Coco noemt de winkel op de rue Cambon 'Chanel Modes'. Hier blijft ze eerst hoeden verkopen. Na een paar jaar wilde ze meer en ging ze ook kleding ontwerpen en verkopen. Haar grootste rivaal in die tijd was Paul Poiret. Poiret ontwierp fel gekleurde jurkjes en noemde de creaties van Chanel 'misérable de luxe'. Coco kwam op haar beurt met een zwart, simpel, kort jurkje. Tot op de dag van vandaag is deze 'little black dress' iconisch voor Chanel. Verder stond Coco bekend om haar simpele mantelpakjes en soepele jurkjes. Het grootste succes in mantelpakjes scoorde ze met de Boucle. Deze is door vele vrouwen, tot op de dag van vandaag, geliefd en bewonderd.

Chanel Saton Optiek
Chanel Saton Optiek

Geen bloemetjes meer!

Coco boekte niet alleen groot succes in de kleding. Ze wilde meer en vond dat een parfum bij haar modehuis paste. Ze gaf Ernest Beaux de opdracht om een parfum te ontwikkelen dat naar vrouw rook en niet naar bloemetjes. De vijfde parfum die ze van Beaux rook was het volgens Coco. Coco wilde daarna geen andere parfums meer ruiken. Coco noemde het parfum om deze reden Chanel N°5. Ze bracht het parfum uit op de vijfde dag van de vijfde maand, en was op voorhand overtuigd van het succes van dit nummer. Net als met haar mode kreeg Coco gelijk. Het parfum werd een hit en is dat nog steeds.

Dior versus Chanel

Na een periode van afwezigheid keert Coco in 1953 weer terug naar Parijs. Op dat moment is Christian Dior de grootste couturier van het land met zijn 'New Look'. Coco besluit op 70-jarige leeftijd haar modehuis weer te openen. Haar eerste show wordt een catastrofe. Een jaar later heeft ze haar draai weer gevonden en stoot ze Christian Dior van de eerste plek af. Ze heeft de modewereld weer laten zien wie Coco is en wat ze doet. Tot op de dag van vandaag is en blijft Chanel één van de grootste inspiraties voor de modewereld.

Chanel Saton Optiek
Chanel Saton Optiek

Zwart, wit en Chanel

'Vrouwen denken in allerlei kleuren, behalve in de afwezigheid van kleur. Ik vind dat zwart alles heeft, wit ook. Het zijn absolute schoonheden en in perfecte harmonie samen'. Aldus Coco Chanel. Veel van haar collecties waren dan ook gebaseerd op deze twee kleuren. Wel voegde ze af en toe roze en grijs toe. Maar zwart en wit waren voor Coco Chanel gewoon de belangrijkste kleurelementen in een collectie. Ook na haar overlijden in 1971 bleven deze kleuren de belangrijkste voor de collecties van Chanel. De koningin van de mode heeft met deze kleuren en haar creaties een merk neergezet, dat niet meer is weg te denken uit de modewereld.

Chanel Saton Optiek
Chanel Saton Optiek

Karl Lagerfeld

Sinds 1983 is Karl Lagerfeld hoofdontwerper van het modehuis Chanel. Als Karl binnenkomt bij het merk, heeft het een ietwat stoffig imago opgebouwd. Karl krijgt het voor elkaar om dit imago af te schudden en heeft met het merk een jonger publiek aangesproken. Door de frisse kijk op het modehuis is Chanel nu nog steeds één van de meest begeerlijke merken.

Chanel Karl Lagerfeld Saton Optiek
Chanel Karl Lagerfeld Saton Optiek

Chanel en haar kwaliteit

Benieuwd hoe Chanel de kwaliteit hoog houdt? Kijk dan het filmpje en laat u betoveren door dit mooie merk.

Bekijk ook onze andere merken

Tom Ford logo Saton Optiek Dolce & Gabbana logo Saton Optiek