Als je aan Barcelona denkt, denk je aan een levendige stad met heel veel kleuren en nog meer verschillende soorten mensen. Dit dacht de bedenker van Etnia Barcelona ook. Hij wilde brillen maken die net zo levendig, creatief en kleurrijk waren als de stad. Etnia moest het creatiefste en kleurrijkste merk in de optiekwereld worden.

De kleurexperts van Etnia hebben een merk neergezet dat nu al meer dan 500 verschillende kleuren heeft. Al deze kleuren zijn afgestemd op de ‘ready-to-wear-fashion’- insteek die Etnia hanteert. De sterke en eigenlijk alleszeggende slogan van Etnia is dan ook: impersonality kills. Duidelijk mag zijn dat niets zo belangrijk is als het laten zien van je eigen persoonlijkheid.

Etnia en kleur

Met de bril die je op hebt, moet duidelijk zijn wat je stemming is die dag. Als je verliefd bent, heeft Etnia een roze bril, als je boos bent, een grove zwarte bril. Het merk is een succes geworden door al deze creatieve en gekleurde brillen. Etnia is een ecologisch merk, het acetaat dat ze gebruiken is 100% ecologisch verantwoord, recyclebaar en biologisch afbreekbaar.

Tokyo-Paris

De eerste grote samenwerking die Etnia aanging was met Nobuyoshi Araki, een Japanse fotograaf. Araki heeft meer dan 350 fotoboeken op zijn naam staan. Araki heeft bijvoorbeeld ook zangeres Lady Gaga gefotografeerd. Zijn werk staat bekend om het hoge erotiekgehalte en de vele kleuren die hij gebruikt. Araki is vooruitstrevend in zijn werk, net zoals Etnia dat wil zijn met zijn monturen. Voor de Paris-Tokyo-collectie heeft Etnia drie monturen gemaakt in twaalf kleurencombinaties. De foto’s voor deze campagne waren vanzelfsprekend van de hand van Araki.

Yves Klein

Na de samenwerking met Araki was het de beurt aan Yves Klein om inspiratie voor een een brillenlijn te leveren. Hiervoor werden drie, dit keer retro, monturen gemaakt. Deze zijn vervolgens in de kleur gemaakt waar Yves Klein wereldberoemd mee werd: ultra marine blauw. Deze ultra marine blauwe kleur mag nooit gebruikt worden zonder toestemming van de Klein company. Yves Klein heeft deze kleur altijd gebruikt op doeken en sculpturen. De sculpturen maakte hij door afdrukken van mensen te maken
en deze blauw te verven. Na zijn veel te vroege overlijden (34 jaar jong), is de kleur blijven bestaan in de archieven die hij heeft achtergelaten.
Etnia is het eerste brillenmerk dat met deze bijzondere kleur mag werken.
Een deel van de opbrengst van deze collecties wordt overigens gedoneerd aan een goed doel.

Etnia Barcelona is verkrijgbaar in de volgende winkels

Bekijk ook onze andere merken

Modo Andy Wolf Anne et Valentin